Kurdisches Filmfestival 2022 logo
KFFB’s experimental section
KFFB’s experimental section
02.09.2022

KFFB’s experimental sectionExperimentelles Kino @ KFFBKFFB’s experimental section

KFFB’s experimental section presents 7 works:

Gilgamêş – Anton Vidokle & Pelin Tan
Middle Point – Yılmaz Çintan
Nishtman – Hawar Amini
Starting Over – Evîn Berazî
Syrian Wedding – Khadija Baker
The Game – Eren Karakuş
Wie geht es dir?
Aufzeichnungen aus dem Kellerloch – Serhat Ertuna

Leyla Toprak is a Kurdish director and performing artist, currently studying at University of Fine arts (UdK) in Berlin. She curates this year’s experimental section: “The existential process that is shaped in the face of cultural and social denial by the ongoing power mechanisms has to creat itself instinctively an artistic ground of movement waved by political reflexes. This obligation, even though it is connected tightly to the social, turns into the means of motivation for protecting social and cultural identity and making itself alive. At this point, the artist sees approaching the situation and problems of its subject communities is approaching herself and her problems. This intersection between the social and personal distilled through multi-layers of conscious opens the door of the experimental cinema via different ways of seeing. 12th Berlin Kurdish Film Festival’s experimental cinema section meets the audience as a reflection of these ways of seeing.”

Die experimentelle Sektion des diesjährigen KFFB präsentiert sieben Filme:

Gilgamêş – Anton Vidokle & Pelin Tan
Middle Point – Yılmaz Çintan
Nishtman – Hawar Amini
Starting Over – Evîn Berazî
Syrian W edding – Khadija Baker
The Game – Eren Karakuş
Wie geht es dir?
Aufzeichnungen aus dem Kellerloch – Serhat Ertuna

Leyla Toprak ist eine kurdische Regisseurin und darstellende Künstlerin, die derzeit an der Universität der Künste (UdK) in Berlin studiert. Sie kuratiert die diesjährige experimentelle Sektion des KFFB: “Der existentielle Prozess, der angesichts der kulturellen und sozialen Verweigerung durch die anhaltenden Machtmechanismen geprägt ist, muss sich instinktiv einen künstlerischen Nährboden schaffen, der von politischen Reflexen durchweht ist. Diese Verpflichtung, auch wenn sie eng mit dem Sozialen verbunden ist, wird zum Motivationsmittel, um die soziale und kulturelle Identität zu schützen und sich lebendig zu machen. An diesem Punkt sieht die Künstlerin, wie sie sich der Situation und den Problemen ihrer Subjektgemeinschaften nähert. Diese Überschneidung zwischen dem Sozialen und dem Persönlichen, die durch mehrere Schichten des Bewusstseins destilliert wird, öffnet die Tür des experimentellen Kinos durch verschiedene Arten des Sehens. Das Experimentelle Kino des 12. Kurdischen Filmfestivals begegnet dem Publikum als Spiegel dieser Sehweisen.”

Di beşa ezmûnî ya KFFB ê de 7 film hene:

Gilgamêş – Anton Vidokle & Pelin Tan
Middle Point – Yılmaz Çintan
Nishtman – Hawar Amini
Starting Over – Evîn Berazî
Syrian W edding – Khadija Baker
The Game – Eren Karakuş
Wie geht es dir?
Aufzeichnungen aus dem Kellerloch – Serhat Ertuna

Leyla Toprak li Stenbolê ji dayik bûye. Di navbera salên 2003-2013an de beşdarî xebatên hunerî yên Navenda Çanda Mezopotamya, Koma Dansa Nûjen bû. Di sala 2015an de li Zanîngeha Bilgiyê Şano û Hunerên Performansê qedand. Di sala 2017’an de beşa Sînema û TV’yê ya heman zanîngehê. Niha jî li Zanîngeha Hunerên Bedew a Berlînê, Beşa Medyaya Nû perwerdeya xwe didomîne, di nav beşên din ên hunerî de di warê fîlm, lîstikvanî, koreografî û performansê de xebitiye.

NewsletterNewsletterNewsletter